Wednesday, February 02, 2011

Satu Perjalanan Di Dalam "Ladies Coach"


Pada suatu hari, ketika jalan raya di KL begitu sesak, saya terpaksa menggunakan perkhidmatan komuter untuk ke Kompleks Membeli-belah Midvalley.

Nasib baik ada koc khas untuk wanita, berhimpit-berhimpit pun tidak mengapa. Terima kasih kepada KTM Komuter Malaysia kerana begitu prihatin menyediakan perkhidmatan bijak ini. Saya harap penyedia perkhidmatan pengangkutan awam lain di Malaysia akan mengambil langkah yang sama. Ini bukan untuk menggalakkan wanita tidak bercampur dengan lelaki, tetapi bagi pengangkutan awam, dirasakan ianya sangat perlu. Ia boleh mengelakkan persentuhan dengan lelaki yang bukan muhrim, memberi keselesaan kepada kaum wanita, serta mengelakkan daripada diganggu, dicabul dan dicopet.



KTM Komuter ada menyediakan tempat menunggu khas untuk wanita di stesen komuter. Signages juga disediakan dengan jelas, namun sebilangan orang di Malaysia atau mereka yang tinggal di Malaysia, jelas masih belum mencapai mentaliti kelas satu. Masih ada kelihatan lelaki yang menunggu di tempat wanita, terutamanya gadis-gadis dengan teman lelaki mereka. Pada hari saya menggunakan koc wanita tersebut, ada seorang remaja lelaki dengan selamba memasukinya. Apabila kaum wanita bersuara, "Eh koc wanita pun ada lelaki nak masuk!", beliau dengan selamba menyanyi-nyanyi.


Masalah di Malaysia ini, bila ada sahaja sistem baru dilaksanakan, pelaksanaan tidak disertai dengan pemantauan dan tindakan susulan. Memang betul setelah segala signages, rules and regulations disediakan, para pengguna sepatutnya mematuhi peraturan yang disediakan, tetapi civic-consciousness orang di Malaysia pada puratanya masih belum mantap.

Kurikulum kesedaran sivik ini sepatutnya ditekankan lagi di peringkat sekolah dan perlu diwajibkan lulus. Dalam hal koc wanita ini pula, pihak KTM Komuter perlu tegas dan memastikan penyediaan Koc Wanita ini tidak lari dari matlamat asalnya. Enforcement perlu dilaksanakan. Pastikan ada staf disediakan untuk memastikan hanya wanita sahaja di kawasan menunggu wanita, dan hanya wanita sahaja yang memasuki koc wanita. Ia masih terpaksa dilakukan kerana mentaliti sebilangan orang di Malaysia atau mungkin orang yang menetap di Malaysia, masih belum mencapai tahap ada kelas.


Terima kasih KTM Komuter.

Layari laman web mereka di sini.

Site Meter